-
Diagnoza psychologiczno – pedagogiczna:
- Diagnoza rozwoju psychomotorycznego/ poznawczego.
- Diagnoza rozwoju społeczno – emocjonalnego.
- Wydawanie opinii po badaniach, na przykład w sprawie objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną na terenie szkoły, o specyficznych trudnościach w uczeniu się, o dostosowaniu wymagań.
- Wydawanie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego w wybranych zakresach (niepełnosprawność ruchowa, intelektualna, zaburzenia mowy o typie afazji, zagrożenie niedostosowaniem społecznym).
- Wydawanie orzeczeń o potrzebie indywidualnego nauczania.
- Diagnoza logopedyczna.
- Porady dla rodziców, także telefoniczne.
-
Terapia psychologiczna:
- Dzieci i młodzieży z zaburzeniami emocjonalnymi, np. po traumatycznych przeżyciach.
- Dzieci i młodzieży z trudnościami w funkcjonowaniu społecznym, z zaburzonymi relacjami z rodzicami, nauczycielami oraz grupą rówieśniczą.
- Terapia rodzinna.
- Mediacje rodzinne.
-
Indywidualna terapia logopedyczna.
-
Indywidualna terapia pedagogiczna dla uczniów z trudnościami w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia).
-
Nauczyciele, pedagodzy i psycholodzy szkolni:
- Porady indywidualne dla nauczycieli.
- Spotkania z psychologami i pedagogami szkolnymi o charakterze superwizyjnym i szkoleniowym.
- Współpraca ze szkołami w związku z planowaniem i organizacją pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Udział w zespołach interdyscyplinarnych w związku z zaistniałymi problemami na terenie szkół.
-
Propozycje tematów na spotkania z rodzicami:
- Jak pomagać dziecku w nauce ortografii (także dziecku z dysleksją)? – dla rodziców uczniów z klas III-VIII
- Co pomaga dziecku w nauce? Jak mu pomóc w domu? – dla rodziców dzieci ze szkół podstawowych
- Jak wychwycić wczesne symptomy zapowiadające trudności w uczeniu się czytania i pisania? – dla rodziców dzieci z klas I-III
- Jak wychwycić wczesne symptomy zapowiadające trudności w uczeniu się matematyki? – dla rodziców dzieci z klas I-III
- Dziecko z dysleksją rozwojową w środowisku rodzinnym – sposoby pracy, propozycje ćwiczeń.
-
Propozycje tematów na szkoleniowe Rady Pedagogiczne:
- Specyficzne trudności w nauce – problem i rozpoznawanie.
- Warsztaty dla nauczycieli dotyczące rozpoznawania symptomów dysleksji i pracy korekcyjno – kompensacyjnej z uczniem dyslektycznym.
- Praca z dzieckiem przejawiającym cechy lęku społecznego, nieśmiałości, mutyzmu wybiórczego.
- Ocena funkcjonowania dziecka i projektowanie pomocy – analiza opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej.